Anticiperen of reageren in de 4de Industrialisering?

Anticiperen of reageren in de 4de Industrialisering?

Het aantal grote en kleine stippen op de horizon die beloven ons leven drastisch te veranderen is legio. Digitalisering, Artificial Intelligence, Big-Data, Globalisering, Robotisering, voor het gemak maar even samengevoegd onder Industry 4.0. Daarnaast allerlei politieke en sociale ontwikkelingen.

Nu is verandering niet nieuw en kunnen we gelukkig leren van het verleden. Succesvol vroegtijdig anticiperen lukt maar weinig organisaties. Wie in 1980 het nieuwe begrip “Energiewende” in Duitsland serieus nam deed dat zo’n 25 jaar te vroeg. Wie het anno 2017 niet serieus neemt is 10 jaar te laat.

Nadenken over de toekomst is natuurlijk aan te raden, zeker daar waar het de eigen mogelijkheden betreft, maar de uitwerking en timing van alle bovengenoemde begrippen is lastig te voorspellen. Wat gaat er b.v. bij uw klanten uit de Big-Data rollen en wat betekent dat voor u? Met wat voor data zijn uw klanten trouwens bezig, data over hun klanten of performance data uit een gedigitaliseerde supply-chain?


Wat we wel weten.
Wat we wel weten en waar ook de effecten voelbaar zijn is dat de vraag van klanten meer divers zal worden, evenals de concurrentie. Het product of de dienst, de vorm van verkoop, de wijze van leveren, de gerelateerde service, voor allemaal geldt dat “one size fits all” steeds meer achterhaald is.

Des te belangrijker is het om een verkooporganisatie te hebben die een nauwe relatie onderhoudt met de klanten. Met de klant oplopen is effectiever dan er achteraan hollen en betrouwbaarder dan erop vooruit te lopen. Dat betekent snel reageren op klantbehoeften en er samen een oplossing voor vinden.


Samenwerken is een teamsport.
Dat samen een oplossing vinden kan uw verkooporganisatie echter niet alleen, sterker nog, waarschijnlijk kan uw hele organisatie dat niet alleen. Samenwerking intern en extern, in een variabele vorm, met specialisten van allerlei pluimage is een belangrijke voorwaarde voor een snelle reactiekracht.

Klantoplossingen verzinnen vereist al snel een samenwerking tussen verkoop, R&D, productie en logistiek en mogelijk finance. Erg waarschijnlijk zijn hier externe partijen bij betrokken en komt inkoop in beeld. Om de uitvoering soepel te laten verlopen moeten de back-offices, al dan niet in shared service centers soepel in het hele proces passen.

Naast snel en adequaat reageren blijven de traditionele zaken als kosten gewoon een rol spelen. Niet alles zal “agile” kunnen zijn, “lean” back-offices zijn op bepaalde plekken zeker aan te bevelen.

Netwerken gebeurt niet vanzelf.
Naast het goed begrijpen van de klanten en “de markt” ligt er een uitdaging in het realiseren van een effectieve netwerkorganisatie, met agile en lean accenten op de juiste plaatsen. Uit ervaring met onze klanten weten we dat dat gemakkelijker gezegd is dan gedaan.

Als samenwerking niet goed wordt ingericht ontstaan er een ongecontroleerde netwerken en daar varen alleen heel specifieke organisaties wel bij. Voor een effectieve netwerkorganisatie moeten een aantal zaken aandacht krijgen:

• Focus en leiderschap: Iedereen moet zijn/haar rol begrijpen bij het tevreden stellen van de klanten.
• Platform: Voor multinationale bedrijven heeft de keuze van de legale/fiscale inrichting invloed op slagkracht en efficiency
• Referentiekader: Om af te stemmen wie wat doet is een gemeenschappelijk referentiekader/taal nodig, gericht op de bedrijfsprocessen
• Organisatie: Dit gaat niet alleen over het wie doet wat, maar ook over het beheren van het netwerk en de externe relaties
• Kennis en vaardigheden: Elke rol binnen het werkveld brengt hier zijn eigen behoeftes mee
• ICT: Communicatie- en ERP- ondersteuning is van wezenlijke invloed op de mogelijkheden en prestaties

Door deze zaken integraal op elkaar af te stemmen kan een organisatie slagkracht bij de klant combineren met efficiëntie. Samengevat wordt bovenstaande ook wel het “business operating model” genoemd en dit is het werkterrein waar Voorne Partners in gespecialiseerd is.

 

Over Voorne Partners

Voorne Partners is een business consultancy bedrijf dat u helpt met uw bedrijfs transformaties.

Dit doen we door in de breedste zin de manier van werken en organisatie te laten aansluiten op de uitdagingen van de markt.

We creëren waarde voor onze klanten door het ontwerpen en implementeren van strategische en operationele initiatieven.

Dit doen we samen met u met consultants die uit de business komen en jarenlange ervaring hebben.

 

Contactgegevens

Lennard Struijk
Tel. 06 53 31 54 51
lennard.struijk@voornepartners.com

Henk Koops
Tel. 06 51 82 02 03
henk.koops@voornepartners.com
www.voornepartners.com

 

 

 

 

 

 

2018-07-12T09:46:20+00:00Reacties uitgeschakeld voor Anticiperen of reageren in de 4de Industrialisering?