Veranderende wereld en uw sales (organisatie)

Veranderende wereld en uw sales (organisatie)

De wereld verandert in een hoog tempo als gevolg van de 4e industrialisering (digitalisering) en globalisering. We leven in een dynamische, onzekere, en complexe wereld, waarin zaken onvoorspelbaarder worden.

Deze continue veranderende en sterk competitieve wereld stelt andere eisen aan organisaties en aan de competenties van uw medewerkers. Het is voor mensen, teams en organisaties van levensbelang om veerkrachtig te zijn, snel te schakelen in nieuwe situaties en als netwerk te opereren of te wel corporate agility. Alleen dan kunnen uw mensen het verschil maken, om te komen tot excellente verkoop resultaten.

Uw salesprofessionals moeten wel anders te werk gaan. Het nieuwe verkopen is echt anders en onlosmakelijk verbonden met de sterk veranderende wereld. De salesprofessional van nu heeft andere competenties nodig om zijn nieuwe rol als spin in het web te vervullen.

De Salesprofessional 2.0 is niet alleen digitaal goed onderlegt maar beschikt o.a. ook over de competenties, empathisch vermogen (verbinding), stakeholdermanagement, planning & organisatie , communicatieve vaardigheden, creativiteit, gepassioneerd en is gecommitteerd aan het klantbelang en aan uw organisatie. Je in kunnen leven in de klant hoe je hem echt toegevoegde waarde kunt bieden (win-win). Het gaat tenslotte om waarde creatie. Oplossingen aandragen (conceptmatig in plaats van product) waar de klant mee geholpen is.

De salesprofessional 2.0 heeft kennis van zaken en deelt zijn kennis met de klant (geven). Door goed te luisteren en de vraag achter de vraag te achterhalen weet hij het vertrouwen van de klant te winnen, te verbinden en zo met hem een langdurige relatie (retentiemarketing) op te bouwen.

Juist in deze snelle, digitale, wereld gaat het om verbinding met uw klanten. Alles moet daarbij kloppen, de aangedragen oplossing, afspraken nakomen, het klantcontact en uitmuntende service. De klant moet er het goede gevoel aan over houden. Samenvattend komt het er op neer dat alles gedaan moet worden voor een glimlach bij de klant, zoals bijvoorbeeld Coolblue of Amazon het geval is.

Bedrijfscultuur, leiderschap en plezier zijn van invloed op prestaties van uw salesprofessionals
Om dit te bereiken zijn Sales, Service en Marketing onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar dat niet alleen, ook de bedrijfscultuur en leiderschap gaan hand in hand. In hoe verre worden uw Salesprofessionals geïnspireerd? Krijgen zij vertrouwen? Vertrouwen is iets magisch. Het kan uw salesprofessionals vleugels geven om naar eigen inzicht hun doelen te kunnen bereiken. In hoeverre is er spraken van een ontwikkelklimaat waar uw Salesprofessionals zich horizontaal als verticaal kunnen ontwikkelen en empowerd worden.

In hoeverre is er spraken van humor binnen een organisatie. Lol hebben op het werk is zo belangrijk. Als salesprofessionals onderling plezier hebben merkt de klant dat ook. En klanten houden van positieve medewerkers.

HRM perspectief:
kijk eens naar je eigen afdeling en werk. Zit er humor in? Wordt er genoeg gelachen? Laat het idee varen dat je niet professioneel bezig bent als je plezier hebt. Gebruik creatieve werkvormen om de sleur van de vergadering te doorbreken. Sta stil bij de positieve zaken van de afgelopen tijd. Geef elkaar eens een complimentje. Happy medewerkers functioneren beter! ogen mensen presteren beter!

Uit onderzoek van het onderzoeksbureau “Gallup” blijkt dat slechts 9% van de Nederlandse Salesprofessionals zich echt betrokken voelt bij zijn baan. 80% Van de Salesprofessionals doet wat hen gevraagd wordt, maar is niet echt betrokken en zet geen stap extra. Wie werk doet dat hij echt belangrijk en leuk vindt, presteert beter, valt minder snel uit is meer betrokken.

Belangrijke factoren om beter te presteren zijn:

• Betrokkenheid
• Persoonlijke ontwikkeling
• Autonomie
• Samenwerking

Continu verbeteren
Daarnaast is er ook een bedrijfscultuur nodig van ‘continue verbeteren’. In feite ligt hier de basis voor het hele streven naar Totale Kwaliteit; de basis voor een streven waar iedereen in de organisatie, van hoog tot laag, aan kan en moet bijdragen. Een streven dat essentieel is voor elke organisatie die op niveau wil kunnen blijven meedraaien in een wereld waarin het enige constante de verandering blijkt te zijn (corporate agility).

Sales DNA
Een goede sales professional heeft Sales in zijn DNA of te wel zijn biologische identiteit zitten. Dit blijkt uit neurowetenschappelijk onderzoek. Vandaar dat Joint Partners in Sales als onderdeel van haar integrale werkwijze letterlijk kijkt naar het DNA van uw Salesprofessionals. Tijdens een intake brengen wij samen met u uw, strategische, commerciële, doelstellingen in kaart en vertalen dit naar de benodigde commerciële talenten van uw Salesprofessionals middels een Neuro wetenschappelijk gevalideerd DNA Sales ontwikkelassessment. Zie kennisdocument Sales DNA.

Over Joint Partners in Sales
Joint Partners in Sales is een bevlogen consultancy netwerk organisatie die organisaties helpt hun verkoopresultaat blijvend te verbeteren. Dit doen wij op een integrale wijze, waarbij we kijken naar de onderdelen Mens, Markt en Organisatie, waarbij de mens als verbinder centraal staat tussen markt en organisatie.

Wij geloven dat alleen mensen die passie voor het klanten hebben het verschil maken.

 

Contactgegevens:
Tel. 06 81 81 27 61
jean-paul@jointpartnersinsales.nl
info@jointpartnersinsales.nl
www.jointpartnersinsales.nl

 

 

2018-05-15T21:45:19+00:00Reacties uitgeschakeld voor Veranderende wereld en uw sales (organisatie)